Hemma igen!


efter kryssningen blev det ju stockholm tills torsdagen. Sen vart det hem och åka på cykelresa.
vi kan väl ta det dag för dag.

Måndag: vid kvart över 12 åkte vi iväg till degerfors och tog bussen därifrån till stockholm för att åka på kryssning.
Hela bussresan tog ungefär 5 timmar, vilket var ganska långtråkigt, okej, jätte!
Sen vid 5 tiden kom vi på båten och vi skyndade oss direkt till hytten för att duscha och byta kläder och fräscha upp dig för kvällen. Jag fick ett lagomt utbrott på mitt hår för att det inte gick att borsta ur, men jag lyckades ändå tillslut.
Vi gick till buffén och åt och drack gott. Sen gick vi iväg för att morfar ville spela på atomaterna, och dom andra äldre med. Morfar vann och Farmor med och sen spelade jag också, bara en gång. Och vann!? inte för att det var mycket jag vann, men jag vann! aja, sen vart det att gå till baren och dom vuxna tog "vanliga" drinkar och vi barn alkoholfria drinkar. jag och min storasyster och hennes bästa vän ville gå på discot, men det verkade stängt, till våran förvåning. Min lillasyster, som är 5-7 år gammal. jag tänker inte ge en specifik ålder. Men hon ville också dansa. Så vi gick upp en gång till och i hissen stod en som jobbade på båten. När han kom upp så försökte han få upp dörren men den var låst, och då skyndade han sig till andra sidan, där huvudentrén till discot var, och vi gick efter. Där hittade han en annan som jobbade där och hon öppnade, och på andra sidan var det massor med folk som ville in på discot. så vi gick ner och hämtade dom som ville dansa i sällskapet och gick upp och dansade. Jag måste berömma, DJ:n, han var jättebra tyckte jag. Inte kanske dom "bästa" låtarna men bra discolåtar, tyckte jag. Min lillasyster och dom andra vuxna gick ner vi 22:00 tiden och jag och min storasyster och hennes bästa vän stannade kvar. Vi dansade tills 2 ungefär och ingen av oss var över 18 eller 18 så vi drack inte alkohol, men vi hade mycket roligt åt dom som var fulla och deras vakra danser. haha. Sen gick vi ner och la oss, helt slut efter att vi hade dansat så.

Tisdag: vi vaknade i åland på båten alltså. Och skyndade oss upp till frukostbuffén. Där dom andra redan var. Vi åt frukosten och sen hade vi trevligt resten av båtturen, inget speciellt hände då.
När vi gick av väntade mina gudföräldrar där för att hos dom skulle jag bo tills på torsdagen. Dom andra i sällskapet åkte hem med samma buss igen och jag följde med till bromma.
Först så gjorde vi inte så mycket men sen på kvällen hyrde vi film "it´s complicated" som vi tittade på på kvällen.
Deras andra gudbarn, som jag inte är släckt med, är över 18 och har gått på gymnasium i stockholm i tre år nu och tog studenten, vi kan kalla henne H. H var med och tittade på filmen också och sen gick vi och la oss.

Onsdag: Jag och A (min gudmor) åkte in till stan och H skulle jobba på förmiddagen och sen komma in till stan till mig och A. Jag handlade inte så mycket men jag fick en present i förskott som jag fick bestämma själv. Jag fick ett par converse kopior. och inte för att jag inte "fick" ett par converse utan för att jag tycker all star märket är fult, mobba inte! men det blev ett converse kopior, med sån här tunn sula och lite nättare om ni fattar. Ett par röda. Och jag älskar dom. jag köpte också två nagelack ifrån "isadora" ni vet som krakelerar sig efter 30 sek.
Eller dom "spricker" om ni vill kalla det så. och sen en tröja ifrån gina tricot. och sen hårfärg. just precis, hårfärg. Så nu är jag brunett (jag var blond, mycket mycket blond innan, och den blonda färgen var min naturliga hårfärg)
och jag älskar min nya hårfärg, det blev precis som jag ville. aja, Sen på kvällen åkte vi till "heoron city" och kollade på bio, "avatar" i 3D, jag hade inte sett "avatar" och så hade inte A eller O (min gudfar) heller sett den och H visste att den gick fortfarande på bio, men bara på heoron city. och bara i 3D. men det var coolt!
Sen vart det hem och sova.

Torsdag: Jag packade mina saker och efter lunch så åkte jag och O till örebro, där han jobbade och jag blev hämtar av min faster U, som bor i örebro, jag följde med henne upp till hennes och hennes man lägenhet och där uppe var min lillasyster, vilket jag visste att hon skulle vara men hade glömt bort. Och jag åt igen. för jag hade blivit hungrig på vägen. Sen åkte jag och min lillasyster och U och M hem till våran lilla håla.
På kvällen spelade hela familjen (jag räknar med U och M som familj, som står oss så nära så) och min storasysters bästavän kubb, vilket jag inte hade gjort på hela sommaren så jag tvingade som till att spela.
och det gick väl kanske inte så jättebra för oss. hehe. Sen satt vi uppe och pratade och spelade "yatsy" innan jag gick och la mig.

Fredag: jag gick upp och packade iordning för att på natten 04:20 skulle jag åka med en buss vid kyrkan med en tonårsgrupp till åland för att cykla. annars gjorde jag inget annat än att gå och lägga mig mycket tidigt.

Lördag: 04:00 gick jag alltså upp och gick till bussen för att åka till vad det nu hette för att åka med eckerö linjen.
5 timmar åkte jag med denna buss och sen gick vi på båten och där åt vi brunchbuffé och sen efter två timmar på båten var vi på åland. Vi hämtade cyklarna som vi hade hyrt och packade ner våra saker i cykel väskorna vi hade på pakethållaren. och sen började vi cykla. Det gick uppför och uppför och sen lite nerför och sen uppför och uppför och sen lite nerför, ja, ni fattar. 5 mil!! det kanske inte låter så jobbigt men det var så jävla jobbigt.
men tur var att jag hade min nya klasskamrat A med mig! hon och jag var yngst och cyklade längst bak (nej, det var ingen speciell ordning, men vi bara råkade hamna längst bak, hehe) och oj oj oj, vad mycket som hände den dagen. Men det var på något konstigt sätt kul, jag och A stannade en gång i en uppförsbacke och plockade hallon som vi hittade. Och jag tror aldrig jag har ätit så goda hallon, det var inga speciella hallon, men jag hade bara druckit vatten så att få lite smak i munnen satt bra. sen höll det på så ända till 5 när vi äntligen kom fram.
vi bodde i små stugor fyra och fyra. och i varje stuga fanns det ett litet kök och ett kylskåp med frukost i.
det var jättemysigt och vi hade en sjö bara meter ifrån oss. sen på kvällen lagade vi mat och åt och sen var alla jättetrötta och somnade tidigt.

Söndag: upp tidigt ( nej, inte så tidigt som dagen innan men vid 9) vi åt frukost och städade i stugan innan alla (vi var 21 st som cyklade totalt) iväg. Idag skulle vi inte cykla lika mycket, utan bara 2 mil. och sen åka en massa cykelfärjor. men när vi skulle stanna och bada visade sig att där var det en privat anläggning och vi fick fortsätta att cykla, efter 4 km så stannade vi och kollade hur långt det var kvar. och då upptäckte våran ledare att det var där den privata anläggningen var så det var bara att åka tillbaka. 8 km i onödan! lite sorgligt faktiskt.
när vi kom fram så blev vi helt till oss, dom hade nämligen en kiosk där (det är MYCKET MYCKET få kioskar på åland upptäckte vi) och vi handlade choooklllllaaaaad!! mm, det var jätte gott, och glass också. Sen gjorde vi mat och sen spelade vi poker i några timmar innan vi somnade.

Måndag: idag hade vi inga tider att passa så vi stannade på lite olika ställen och var typiska turister. jag tog massor av bilder som kommer att hamna på min andra blogg, för det tar så lång tid på blogg.se. idag cyklade vi 3 mil och lite till, sen kom vi fram till "ålands idrottshall" och det var helt fantastiskt (vi skulle sova i vandrarhemmet bredvid) för dom hade ett badhus och riktiga affärer!!!! så vi badade och det var jättekul, det var längesen jag badade i ett badhus. jag och A provade simfötter och simade med, och det gick jättesnabbt. På kvällen så gick alla på resturang och åt, jag åt rödspätta, som jag älskar. men stekt potatis. Sen gick vi hem och sov.

Tisdag: idag hade vi en tid att passa så vi gick upp vi halv 7 på morgonen och åt frukost och städade i rummen vi hade varit i. sen cyklade vi iväg och vi kom fram i tid, sen vart det färjan hem och jag köpte godis i "taxfreen"
påvägen hem så åkte vi ju buss då såklart. och efter en liten bit som stannar vi för att det är tre hästar som har rymt så går på vägen precis framför oss. hon som körde våran buss (en av våran ledare) har hästar hemma hos sig så hon öppnade fönstret och försökte få dom att stanna. ( det var faktiskt riktigt stora hästar ) men dom stannade inte och hon ringde polisen som kopplade vidare henne till något ställe och lite senare så pratade dom om det på radion, hehe. Sen hände det inte så mycket mer, vi kom hem vid 20:00 kanske och då åt jag och min storasyster mat innan jag duscha. sen gick jag och la mig och sov till 10 i morse.

Idag: ingenting speciellt i dag, vid fikat fick jag lite presenter (jag fyller imorgon) en chokladask och en presentkort på marieberg (200kr) och sen...

fick jag en till present av mina gudföräldrar som var och hälsade på oss i några dagar.

1000 kr en tusenlapp, helt sjukt!!!!!!!! jag ska nämligen köpa en systemkamera och ska börja spara till en. och det visste dom så jag fick en tusenlapp av dom att börja med!!!!!

aja, sen hamnade jag framför datorn som jag har saknat jättemycket och åt ur min chokladask..
Förresten så var det jättevarmt i åland, 30-33 grader varmt lördag till måndag, sen blev det lite kallare på tisdag.



Kommentarer
Postat av: U

Gulligt att du räknar mig och M som din familj. Vi gör detsamma!

2010-08-18 @ 23:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0